18 اسفند 1395
جمهوری اسلامی ایران صدر نشین رشد کمیت تولید علم دنیا شد
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم در دنیا را کسب کرده است.
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم 25 کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا را براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) تولید می کنند نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی تاکنون نسبت به سال 2015 میلادی حدود 12% رشد کرده است.
دهقانی گفت: بررسی رشد کمیت تولید علم در این 25 کشور در دوره مشابه نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد کمیت تولید علم را در بین برترین کشورهای تولید کننده علم در دنیا کسب کرده است.



وی اظهار داشت: بدین ترتیب با وجود اینکه هنوز کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 میلادی کامل نشده است، اما در سال 2016 نسبت به سال 2015 میلادی نزدیک به 12% مدارک ثبت شده در این پایگاه بین المللی بیشتر بوده است. در سال 2015 میلادی از جمهوری اسلامی ایران 37975 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده و این میزان در سال 2016 میلادی به 42503 مورد رسیده است.




دهقانی در ادامه افزود: در سال 2016 میلادی کمیت تولید علم دنیا به 2452055 رسیده است که در مقایسه با سال 2015 میلادی باید گفت که کمیت تولید علم در سال 2016 میلادی هنوز به صورت کامل ثبت نشده است. در سال 2015 تعداد 2552526 مدرک در پایگاه آی.اس.آی ثبت شده است. مقایسه کل کمیت تولید علم دنیا در این دو سال نشان می دهد اگر کمیت تولید علم دنیا در سال 2016 میلادی به میزان 4% افزایش یابد به حد کمیت ثبت شده در سال 2015 میلادی خواهیم رسید، با این وجود کمیت تولید علم کشور در سال 2016 میلادی نسبت به سال 2015 میلادی از یک رشد 12% برخوردار شده است.



دهقانی افزود: هر چند رشد کمیت تولید علم یکی از شاخص های با اهمیت برای توسعه علمی کشور محسوب می شود، اما هدایت علم به سمت رفع نیازهای کشور مهمترین دغدغه فعلی کشور است. مرجعیت علم بین الملل اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. کسب مرجعیت علم بین الملل با تکیه صرف بر افزایش کمیت تولید علم حاصل نمی شود. در این سند بر سایر جنبه های تولید علم از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی، دیپلماسی علمی و همچنین کسب مرجعیت علمی نیز تاکید شده است.