برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس با دانشگاه زنجان

۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۴۱۳ اخبار برگزیده اخبار و رویداد ها
تعداد بازدید:۸۳

به دعوت اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نشست مشترک مسئولان مرکز منطقه ای و ISC با هیئت رئیسه دانشگاه زنجان به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد. هدف این نشست بررسی راهکارهای عملیاتی سازی مفاد تفاهم نامه همکاری منعقد شده در سال 1396 بوده است. در این جلسات در خصوص انجام تفاهم‌های لازم برای گسترش سطح همکاری‌ها اقدام به عمل می‌آید. ضمناً در صورتی که پیشتر بین دو طرف تفاهم‌نامه‌ای امضا شده باشد پیگیری آن تفاهم‌نامه نیز در دستور کار خواهد بود.

در ابتدای جلسه دکتر دهقانی با بیان خوش‌آمدگوئی و تشکر از حضور مهمانان دانشگاه زنجان، تداوم چنین جلساتی را در سال جهش تولید ضروری دانست تا هرچه بیشتر سازمان ها از فعالیت های علمی یکدیگر بهره مند شوند و در جهت اعتلای کشور گام بردارند.

وی سپس به معرفی اجمالی خدمات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و گفت: یکی از ماموریت ها و وظایف اساسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ثبت و ارزش گذاری کمّی و کیفی و رتبه بندی نشریات و سایر تولیدات علمی در زیرمجموعه های پایگاه پس از طی مراحل ارزیابی است.

وی در ادامه افزود: پایگاه استنادی در راستای کیفی سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه سازی نشریات طراحی کرده است. در این شیوه از نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل «نشریات اولیه»، «نشریات لیست انتظار» و «نشریات هسته» نمایه خواهند شد (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx).

دهقانی گفت: رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران (https://ur.isc.gov.ir/) یکی از مهم ترین مسئولیت های ISC محسوب می شود.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با معرفی رتبه دانشگاه های کشور و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز دانشگاه ها، به عنوان نقشه راهی در جهت ارتقای رتبه دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی عمل خواهد کرد.

وی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور افزایش کیفیت رتبه بندی، در رتبه بندی سال های آینده شاخص هایی مانند کیفیت فارغ التحصیلان، اشتغال زایی، توجه به آموزش های مهارتی دانشگاه برای دانشجویان و همچنین در بعد پژوهش شاخص هایی همچون کیفیت طرح های پژوهشی و درآمد زایی دانشگاه و غیره را مورد تاکید قرار داده است.

یکی از تفاوت هایی که رتبه بندی ISC نسبت به دیگر رتبه بندی های بین المللی دارد این است که ISC اطلاعات خام مختص هر دانشگاه را در اختیار آنان قرار می دهد تا به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی یابند.

دهقانی تاکید کرد: یکی از مهمترین هدف های رتبه بندی های ISC، کمک به مرجعیت علمی ایران در سطح بین الملل و عدم وابستگی به سایر نظام های بین المللی برای آگاهی یافت از وضعیت رتبه بندی دانشگاه های کشور است.

دهقانی سپس به معرفی محصول جدید ISC با نام نماگر کوید-19 (https://maps.isc.gov.ir/covid19/#/world)  پرداخت که مورد استقبال مهمانان قرار گرفت.

در این سامانه تعداد بیش از 14 هزار مقاله در زمینه ویروس کوید-19 وجود دارد که به روز رسانی نیز می شود و محققین و کاربران می توانند برای مطالعه به مقالات آن مراجعه کنند. علاوه بر این، آمار مبتلایان به این ویروس نیز بصورت روزانه در آن به روز می شود.

لازم به ذکر است این سامانه علاقه برخی سازمان های بین المللی را نیز همچون D8 به خود جلب کرده است به طوری که لینک استفاده از آن در صفحه خانگی D8 نیز بارگذاری شده است.

دکتر دهقانی اضافه کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای تمام دانشگاه‌ها در حال طراحی سامانه یا پروفایلی است که در آن اطلاعاتی از قبیل نام اعضای هیئت علمی، مقالات و نمودارهای تحلیلی وضعیت علمی هر دانشگاه، دانشکده‌های آن و رشته‌های دانشگاه گنجانده می‌شود که این سامانه  به یکدست شدن و استاندارد‌سازی وابستگی سازمانی دانشگاه ها کمک فراوانی خواهد‌کرد.

در ادامه نیز دکتر سید محسن نجفیان، ریاست دانشگاه زنجان از فعالیت های مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی برای در اختیار قرار دادن خدمات علمی به جامعه دانشگاهی ایران و پر کردن خلاء های موجود علمی در کشور برای ارتقای سطح کیفی پژوهش و اعضای هیئت علمی تشکر و قدر دانی کرد.

وی در ادامه به معرفی دانشگاه زنجان و دستاوردهای آن پرداخت و گفت: این دانشگاه رتبه 24 کشوری در رتبه بندی ISC را دارد که برای ارتقای آن با کمک ISC امیدوار است گام موثری در ارتقای آن بردارد. علاوه براین، ورود به رتبه بندی های بین المللی امری اجتناب ناپذیر است که دانشگاه درنظر دارد با بهره گیری از کارگاه های رتبه بندی و علم سنجی آموزشی ISC به این مهم دست یابد.

در ادامه، دکتر هاجر صفاهیه، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به پیشینه همکاری های علمی بین مرکز منطقه ای و دانشگاه زنجان پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با این دانشگاه منعقد شده، مرکز منطقه ای آمادگی خود برای مساعدت در چاپ و انتشار کتاب های علمی دانشگاه و کتاب های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه‌ای و ISC و توزیع این آثار جهت ترویج علم را اعلام می دارد. از دیگر موارد می توان به حمایت از برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینار‌های ملی و بین المللی در دانشگاه اشاره نمود که تا کنون از 15 همایش این دانشگاه حمایت مالی و معنوی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با دانشگاه زنجان در سال 1392 قرارداد تاسیس شاخه نیز امضا کرده است، امید است اعضای هیئت علمی، دانشجویان و سایر کاربران هرچه بیشتر از منابع اطلاعات علمی پایگاه های مرکز منطقه ای استفاده شود.

در ادامه، دکتر منصور حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سال 1397 برای اولین بار در ایران، اقدام به رتبه بندی دانشگاه های جهان، تحت عنوان "رتبه بندی جهانی ISC" نمود. "رتبه بندی جهانی ISC" به منظور رتبه بندی دانشگاه­های جهان در معیارهای خود، مهم­ترین مأموریت دانشگاه­ها را که عبارتند از پژوهش، آموزش، نوآوری و فعالیت­های بین­المللی در نظر می­گیرد و بر این اساس دانشگاه ها را  مورد سنجش و ارزیابی قرار می­دهد.

وی افزود: یکی از دغدغه های دانشگاه ها رتبه های آنها در سطوح ملی و بین المللی است که این پایگاه آمادگی برگزاری کارگاه های رتبه بندی برای دانشگاه ها به منظور ارتقای رتبه آنها را دارد.

وی افزود: مساله کیفی سازی نشریات در سال 1395 با ارزیابی نشریات بر مبنای تحلیل استنادی و اختصاص سطوح بر مبنای چارک نظیر Q1  الی Q4 ادامه و از سال 1397 ارزیابی محتوایی و علمی نشریات بر مبنای داوری علمی متخصصین حوزه موضوعی مرتبط، وارد فاز جدیدی شد، به طوری که در حال حاضر نشریات موجود در پایگاه داده ISC در سه بخش لیست اولیه (Master List)، لیست انتظار(Waiting List)  و هسته اصلی (Core (Collection  تقسیم بندی شده است و نشریات هسته از اعتبار علمی بالاتری برخوردارند. پژوهشگران و کاربران با مراجعه به لینک سامانه نشریات علمی جهان اسلام به آدرس (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx) می توانند اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

وی گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار نشریه نامعتبر در این سامانه بارگذاری شده است که این لیست همیشه در حل به روز رسانی است و کمک شایانی به دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی برای تشخیص نشریات نامعتبر می کند.

در ادامه این نشست، دکتر داوودی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان گفت: این دانشگاه با داشتن 410 عضو هیئت علمی می تواند همکاری مفیدی با مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی داشته باشد.

وی سپس در خصوص مواردی همچون لزوم برگزاری کارگاه هایی از سوی ISC برای دانشگاه به منظور افزایش کیفی سازی نشریات، رتبه این دانشگاه تاکید کرد.

دکتر دهقانی در پایان این جلسه از اینکه دانشگاه زنجان همه جانبه در سطوح ملی و بین المللی برای ارتقای دانشگاه در حال فعالیت است اظهار خوشحالی کرد و گفت: در نهایت باید خاطر نشان کرد که کسب مرجعیت علمی و فناوری دنیا آنچنان که در سند سیاست های کلان علم و فناوری نیز ذکر شده نیاز به جهاد مستمر علمی دارد و برنامه ریزی در جهت بهبود هر چه بهتر وضعیت موجود علاوه بر توجه به کمیت و کیفیت تولید علم، راهبرد مدیریت و هدایت آن در جهت تبدیل به فناوری و نوآوری در جهت رفع نیازهای کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری باید محوریت یابد.

برگزاری جلسه ویدئو کنفرانس با دانشگاه زنجانبرگزاری جلسه ویدئو کنفرانس با دانشگاه زنجان

کلید واژه ها: دانشگاه زنجان ویدئو کنفرانس