برگزاری ویدئو کنفرانس با پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۴۲۰ اخبار برگزیده اخبار و رویداد ها
تعداد بازدید:۲۴۹

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  با توجه به مسئله پاندمی ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری جلسات حضوری و همچنین برای تسریع و افزایش حجم تعاملات علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی-پژوهشی در سطح کشور و محیط بین‌الملل و نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها، جلساتی را در قالب ویدئو کنفرانس با هیئت‌رئیسه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران و کشورهای اسلامی برگزار می نماید.

این جلسه با حضور روسا، معاونین و برخی مدیران هر دو مجموعه در تاریخ  31 شهریور 99 برگزار شد.    

در ابتدای جلسه دکتر دهقانی با بیان خوش‌آمدگوئی و تشکر از حضور مهمانان پژوهشگاه، تداوم چنین جلساتی را در سال جهش تولید ضروری دانست تا هرچه بیشتر سازمان ها از فعالیت های علمی یکدیگر بهره مند شوند و در جهت اعتلای کشور ایران گام بردارند.

وی سپس به معرفی مرکز منطقه ای و خدمات علمی آن برای جامعه علمی کشور و منطقه پرداخت و گفت: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  (رایسست  - RICeST)  بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1370 دایر و لایحه تاسیس آن در سال 1375 از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشت.  رایسست با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی و تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان کشورهایی که در حوزه جغرافیایی ایران قرار دارند تاسیس شده است.

وی افزود: این مرکز با داشتن بیش از 8 میلیون مدرک علمی در حوزه های موضوعی مختلف و در قالب کتاب، نشریه، مقاله و ... به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی، خدمات علمی خود را در اختیار پژوهشگران قرار داده است. این خدمات به شکل های مختلفی نظیر تاسیس شاخه، تفاهم نامه های چاپ و انتشار، حمایت های مالی و معنوی از همایش های معتبر و ... ارائه می شود.

دهقانی در ادامه گفت: نظر به رسالت و ماموریت مرکز منطقه ای، با ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارزیابی و رتبه بندی نشریات علمی وزارت عتف به این مرکز واگذار شد. هدف از این ارزیابی که هر سال بر اساس اطلاعات کمی و کیفی نشریات علمی انجام می شود، ارتقای کیفیت نشریات بر اساس استاندارهای مطرح در سطح ملی و بین المللی می باشد. در این راستا، ارزیابی و رتبه بندی مطابق با شیوه نامه مصوب کمسیون بررسی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت 6 معیار کلی شامل (انتشار به موقع و ضوابط آیین نامه نشریات؛ داشتن وبگاه استاندارد، زیرساخت ها و اطلاعات شناسنامه ای نشریه؛ رعایت آیین نگارش، ساختار و کیفیت مقالات؛ رعایت فرآیند پذیرش مقالات و داوری تخصصی؛ وضعیت نشریه در نمایه های استنادی، تخصصی و اجتماعی؛ به کارگیری مقررات و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای رعایت اخلاق علمی نشر و جلوگیری از بروز تخلفات علمی) و بیش از 50 شاخص زیر مجموعه انجام می گیرد.

وی سپس به معرفی اجمالی خدمات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) پرداخت و گفت: یکی از ماموریت ها و وظایف اساسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ثبت و ارزش گذاری کمّی و کیفی و رتبه بندی نشریات و سایر تولیدات علمی در زیرمجموعه های پایگاه پس از طی مراحل ارزیابی است.

در همین راستا، به منظور غنی­تر کردن سطح کمّی و کیفی نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گروه بررسی­های استنادی با شناسایی نشریات معتبری که نویسندگان جهان اسلام، تولیدات علمی خود را در آن­ها منتشر نموده­اند و در پایگاه­های معتبر استنادی بین المللی نمایه می­شوند، تلاش می نماید سطح کیفی نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را ارتقا دهد.

وی در ادامه افزود: پایگاه استنادی در راستای کیفی سازی و پوشش بهینه نشریات معتبر علمی، شیوه جدیدی برای سطح بندی و نمایه سازی نشریات طراحی کرده است. در این شیوه از نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت شامل «نشریات اولیه»، «نشریات لیست انتظار» و «نشریات هسته» نمایه خواهند شد (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx).

دهقانی گفت: رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران (https://ur.isc.gov.ir/) یکی از مهم ترین مسئولیت های ISC محسوب می شود. با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1389 به صورت سالیانه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران توسط ISC رتبه بندی شده اند و تاکنون 8 سال متوالی این رتبه بندی منتشر شده است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با معرفی رتبه دانشگاه های کشور و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز دانشگاه ها، به عنوان نقشه راهی در جهت ارتقای رتبه دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی عمل خواهد کرد.

دهقانی اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با فعال کردن اعضای کمیته اجرایی خود در کشورهای مختلف در جهت ارتقای تعاملات بین المللی گام های موثری برداشته است و با توجه به جایگاه دانشگاه فردوسی در شرق ایران و ارتباطات آن با دانشگاه های کشورهای همسایه، این دانشگاه می تواند در انجام ماموریت های ISC به ما کمک کند که نتیجه آن اعتلای علمی کشور در عرصه بین الملل خواهد بود.

دکتر حسینعلی قبادی، ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ادامه، ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده و برگزاری چنین جلسه ای در شرایط کنونی، خواستار تعاملات بیشتر پژوهشگاه با دو مجموعه مرکز منطقه ای و پایگاه استنادی شد تا این پژوهشگاه نیز بتواند در رتبه بندی های جهانی جایگاه بهتری کسب کند.

وی سپس به بیان تاریخچه تاسیس این پژوهشگاه پرداخت و گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مؤسسه‌ای پژوهشی است که به طور عمده وظیفه تحقیق در علوم انسانی (ادبیات، تاریخ، فلسفه و علوم حکمی، ادیان و معارف دینی، عرفان، زبان شناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد تطبیقی، علوم سیاسی و ...) و همچنین  مطالعه فرهنگ‌های مختلف بشری را به عهده دارد. در حال حاضر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بزرگترین نهاد پژوهشی کشور است که در زمینه علوم انسانی و بررسی شناخت فرهنگ دیرپای اسلامی – ایرانی پژوهش می‌کند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه این پژوهشگاه نیز خواستار ارتقای رتبه خود در رتبه بندی ها می باشد، یکی از پیشنهادهایی که در این زمینه ارائه می شود این است که شاخص های اختصاصی تر برای پروژه های علوم انسانی در رتبه بندی ها لحاظ شود. علاوه براین، شاخص هایی همچون چالش های اجتماعی و طرح هایی با اثربخشی های فرهنگی نیز در رتبه بندی ها مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت رتبه بندی، این پژوهشگاه خواستار برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص رتبه بندی از طرف ISC می باشد.

 

در ادامه، دکتر منصور حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC گفت: یکی از دغدغه های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، رتبه های آنها در سطوح ملی و بین المللی است که این پایگاه آمادگی برگزاری کارگاه های رتبه بندی برای آنها بمنظور ارتقای رتبه آنها را دارد.

وی افزود: مساله کیفی سازی نشریات در سال 1395 با ارزیابی نشریات بر مبنای تحلیل استنادی و اختصاص سطوح بر مبنای چارک نظیر Q1  الی Q4 ادامه و از سال 1397 ارزیابی محتوایی و علمی نشریات بر مبنای داوری علمی متخصصین حوزه موضوعی مرتبط، وارد فاز جدیدی شد، به طوری که در حال حاضر نشریات موجود در پایگاه داده ISC در سه بخش لیست اولیه (Master List)، لیست انتظار(Waiting List)  و هسته اصلی (Core (Collection  تقسیم بندی شده است و نشریات هسته از اعتبار علمی بالاتری برخوردارند. پژوهشگران و کاربران با مراجعه به لینک سامانه نشریات علمی جهان اسلام به آدرس (https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx) می توانند اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی مشاور ریاست و مدیر اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای و ISC در ادامه جلسه گفت: با توجه به اهمیت موضوعات مطرح شده در جلسه و مطالبات این پژوهشگاه، پیشنهاد می شود که تفاهم نامه همکاری های علمی پژوهشی بین دو مجموعه امضا شود تا این پژوهشگاه نیز مانند سایر دانشگاه ها از خدمات علمی و حمایت های مرکز منطقه ای و ISC برخوردار شود.

 

سپس دو طرف در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین به بحث و گفتگو پرداختند و مقرر شد با معرفی رابط های اجرایی از سوی دو طرف، کلیه موارد هرچه سریعتر پیگیری و عملیاتی شود.

 

کلید واژه ها: ویدئو کنفرانس جلسه ویدئو کنفرانس پژوهشگاه مطالعات انسانی


نظر شما :