آغاز رتبه بندی دانشگاه ها در کشورهای BRICS

۱۹ آبان ۱۳۹۲ | ۰۲:۳۰ کد : ۷۸۲ اخبار آرشیوی
تعداد بازدید:۳۰۵
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت:روسیه با آغاز رتبه بندی دانشگاه ها در کشورهای BRICS همکاری می کند و از آن پشتیبانی می نماید
آغاز رتبه بندی دانشگاه ها در کشورهای BRICS

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت:روسیه با آغاز رتبه بندی دانشگاه ها در کشورهای BRICS همکاری می کند و از آن پشتیبانی می نماید.
به نقل از روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، سرپرست ISC گفت:روسیه با آغاز رتبه بندی دانشگاه ها در کشورهای BRICS همکاری می کند و از آن پشتیبانی می نماید. منظور از کشورهای BRICS کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. به طوری که می بینیم این کشورها عموما کشورهای نوظهور علمی هستند. نظام رتبه بندی QS که در انگلستان قرار دارد طرح پایلوت رتبه بندی این کشورها را در دسامبر 2013 میلادی تولید خواهد کرد.

رئیس مرکز منطقه ای گفت:طبق اعلام QS، این نظام از سوی گروه اینترفاکس، که از تولیدکنندگان برجسته اطلاعات در روسیه و کشورهای اروپایی- آسیایی است برای رتبه بندی کشورهای BRICS مامور شده و از آن به عنوان نظام رتبه بندی دانشگاهی QS، بریکس نام برده می شود.طبق اعلام QS، این نظام رتبه بندی از سوی وزرای آموزش عالی پشتیبانی می شود.

مهراد سرپرست ISC در این خصوص گفت: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اعلام کرده است که با برنامه ریزی های به عمل آمده حداقل 5 دانشگاه این کشور باید تا سال 2020 میلادی جزء یکصد دانشگاه برتر جهان بوده و در رتبه بندی های بین المللی گزارش شود.


وی گفت: رتبه بندی بریکس ششمین برنامه نظام رتبه QS است که این برنامه ها عبارت است از: رتبه بندی دانشگاه های جهان، رتبه بندی دانشگاه های آسیا و آمریکای لاتین، رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس موضوع و رتبه بندی QS برای بهترین شهرهای دانشجویی.


مهراد افزود: تمام داده ها ی مورد نیاز برای رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج می شود که دارای چکیده و ارجاعات مربوط به بیش از 18000 عنوان از بیش از 5000 ناشر بین المللی است.

مهراد اظهار داشت: علت علاقه مندی روسیه به موضوع رتبه بندی دانشگاه ها علاقه شدیدی است که این کشور در تعیین نقاط قوت و تشخیص نقاط ضعف در تحقیقات علمی و مقایسه آن با سیستم های آموزش عالی در سطح بین المللی دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: در کشور روسیه، علاقه خاصی به آنچه که سایر کشورها با جغرافیای متفاوت و جمعیت گوناگون و شاید در بعضی از موارد با توسعه اقتصادی قابل مقایسه در حوزه آموزش عالی انجام می دهند، وجود دارد.


وی گفت: روسیه مایل است از این کشورها برای کمک به موسسات آموزش عالی و رقابت در عرصه های بین المللی سود جوید. نظام رتبه بندی QS، رابطه ای قوی با وزارت آموزش عالی روسیه دارد و این وزارت موافقت خود را در زمینه رتبه بندی با 4 کشور دیگر ( برزیل، هندوستان، چین، و آفریقای جنوبی) اعلام نموده است.

مهراد در ادامه افزود: روسیه، ارتباطاتی را در حوزه رتبه بندی با کشورهای بریکس برقرار نموده و QS اخیرا در برزیل کارگاهی را به این منظور برگزار کرده است.

جعفر مهراد اظهار داشت: اینترفاکس به صورت مستقل رتبه بندی دوران اتحاد جماهیر شوروری را در کشورهای سابق شوروی اجرا می کند، و QS بعضی از داده ها را درباره موسسات آموزش عالی کشورهای تحت پوشش این رتبه بندی فراهم می آورد.
وی تصریح کرد: روش شناسی رتبه بندی بریکس متفاوت از رتبه بندی های جهانی است. رتبه بندی بریکس شاخص های جدیدی را در اختیار دارد و وزن شاخص های موجود را تغییر داده است. در این رتبه بندی از 8 شاخص استفاده می شود.
وی گفت: شاخص شهرت آکادمیک با وزن 30 درصد مبتنی بر نخستین شاخص نظام رتبه بندی QS است که در آن وزن این شاخص 40 درصد می باشد.

جعفر مهراد اظهار داشت: شاخص شهرت موسسات استخدام کننده نیز از شاخص های QS اخذ شده و به این شاخص وزن 20 داده شده است. وزن این شاخص در رتبه بندی QS به میزان 10 درصد تعیین شده است.
مهراد ادامه داد: نسبت استاد به دانشجو و استناد به مقاله هر دو دارای وزن 10 می باشند، در حالی که این شاخص ها در رتبه بندی QS هر کدام از وزن 20 برخوردار است. وزن شاخص های نسبت اعضای هیات علمی و دانشجویان بین المللی برای هر کدام 5 در نظر گرفته شده است.

وی گفت: دو شاخص اضافی در رتبه بندی بریکس عبارت است از:نسبت مقالات به عضو هیات علمی و اعضای هیات علمی با مدرک Ph.D. که برای هر کدام وزن 10 از کل 100 امتیاز تخصیص داده شده است.

گفتنی است سهم داده های فدراسیون روسیه در رتبه بندی های بین المللی بسیار اندک و ناچیز است و همین مورد باعث شد است که روسیه در نگاه خود به آموزش عالی و تحقیقات علمی تجدید نظر کند.


نظر شما :